tisdag 18 augusti 2009

Tisdagsfilmen (länk)


Efter att ha klarat av första tvådagarskursen för veckan och en 74 min. lång rask promenad när jag kom hem satte jag mig i soffan och såg In the electric mist. Tommy Lee Jones och John Goodman spelar mot varandra så det slår gnistor emellanåt. Filmen är baserad på boken med (nästan) samma namn av förf. James Lee Burke.

Det är en modern sydstatshistoria med Tommy Lee Jones som nykter alkoholiserad sheriff. Flera obehagliga mord på unga kvinnor blandas samman med hans egna historiska fantasier och upplevelser från förr. Hans AA-möten med gamle vännen och poliskollegan får en liten biroll i storyn och den ständiga rasfientligheten mellan svarta och vita ligger som än varm våt filt över en del av dialogen. Det är spännande, suggestivt och välspelat.
Kul att få se Mary Steenburgen som Tommys fru. Jag har inte sett något med henne sedan Tillbaka till framtiden III.

Det stundtals tungsinta och lågmälda tempot drar ner helhetsbetyget en smula, men totalt sett är jag nöjd. Tommy Lee Jones är alltid bra.

Betyg: 6 sydstats-rednecks av 10 möjliga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar