tisdag 24 november 2009

En av mina passioner (länk)


New Super Mario Brothers Wii



Eftersom jag är så löjligt förtjust i TV-spel så inhandlade jag senaste versionen av Super Mario Brothers till Wii (ja, Bros. är kort för Brothers) på releasedagen i fredags. Jag har i princip bara min Wii för att få tillgång till Nintendos unika mästerverk som The Legend of Zelda och nästan alla variationer av Mario-spelen, annars är det XBOX360 som gäller eftersom ljud, grafik och allmänt utbud är så otroligt mycket bättre där. Men tillbaka till ämnet, Nintendos egna produktioner är bäst i världen oavsett den tekniska plattformen, så jag gav mig i kast med de nya världarna med stora förhoppningar.

Det är samma upplägg som i Mario Brothers till Nintendo DS, d.v.s. att man inte kan spara sina framsteg förrän efter varje avklarat slott och man måste klara en bana i taget för att kunna komma vidare, men man kan i vissa fall välja vilka banor man vill spela och eventuellt hoppa över. Man känner absolut igen sig i allt, till och med om man bara spelat originalet från 1986 så ler man igenkännande vid åsynen av nygamla fiender och grundfunktioner, fast grafiken och effekterna är uppdaterade såklart.
Helt nytt i denna version är att man lagt till två dräkter som dyker upp på de banor som de kan tänkas underlätta för Mario. En flygdräkt som ger möjlighet till väldig höga hopp och en liten stunds svävande, samt en pingvindräkt som ger dig möjlighet att låta Mario glida fram på magen och därigenom förinta fiender och andra hinder som annars skulle göra vissa delar av banan oåtkomliga. Yoshi dyker också upp, men då som riddjur på utvalda banor och då övergår kontrollschemat till exakt samma funktioner som i underbara "Yoshis Island" till Super Nintendo, GBA eller Nintendo DS. Ytterligare nytt är att man äntligen kan dela upplevelsen med sina nära och kära genom att man dels kan spela 1-4 spelare samtidigt på samma skärm, antingen som bittra fiender eller som vänner som hjälper varandra fram genom äventyret. Självklart finns det klassiska myntfight-spelet från "Super Mario Brothers 3" inbyggt även här och det kan spelas i evighet som partyspel, släng er väggen "Tekken 6" och "Street Fighter IV", detta är i alla sin enkelhet roligare!
Då och då dyker även små minispel upp som innebär att man kan vinna superkrafter, dräkter och extraliv som kan komma väl till pass längre fram.

Svårighetsgraden är inte något man kan välja eller styra över och trots min gedigna erfarenhet (ska man skämmas över det eller?) så får jag se mig besegrad relativt ofta, till och med på de tidiga banorna i spelet, man kan helt enkelt inte bara sitta och slöspela, det krävs tålamod, planering och övning på i stort sett varje bana. Det är absolut inte så barnsligt som man kan förledas att tro. Små barn kan nog bli mycket frustrerade över att inte komma så långt (jag med!). Lyckligtvis har Nintendo tänkt på detta och erbjuder automatiskt en "Super guide" inne i spelet om man missat tillräckligt många gånger inne på en bana. Man aktiverar funktionen (om man vill) och så spelar spelet själv ut banan på snabbast möjliga sätt så att du slipper. Givetvis missar du då alla eventuella bonusar, hemligheter och annat godis, men de är inte nödvändiga för att komma vidare så det gör inget. Dessutom kan man ju alltid gå tillbaka till en tidigare avklarad bana när man blivit mer varm i kläderna och då leta upp bonusar och hemligheter om man vill.

Allt som allt är detta ett helt underbart spel som förtjänar en plats hemma hos alla Wii-ägare, stora som små.

Betyg: 9 små gröna flugsvampar av 10 möjliga

1 kommentar:

  1. Nog har det konsumerats svamp alltid. ;) Kul att du gillar spelet, min fru är också Mario-tokig så jag försöker hålla alla nya spel ifrån henne med näbbar och klor. Höstens stora spel för min del är utan tvekan Dragon Age.

    SvaraRadera